03 september 2007

Noodkreet!! Hoeveel is een mensenleven waard?


Je houdt de hand vast van een van je patiënten. Contact leggen is moeilijk, de dood staat al in zijn ogen. Zijn bed is doorweekt van het pus dat uit zijn doorligwonden stroomt en lopen kan hij al weken niet meer. De spinnen lopen over zijn stervende lichaam.

Dit is maar een van mijn vele patiënten. Zittend naast het bed maak je de belofte dat je ze zult helpen dit te overleven. Ze krijgen een tweede kans, dat verdient ieder mens toch?
Je weet dat ze geen geld hebben om ziekenhuisopname te betalen. Op 14-jarige leeftijd is de dochter als prostituee gaan werken, waardoor ze nu een 15-jarige moeder is.

De bovenstaande situatieschets is niet fictief. Twee weken geleden zat ik aan het bed van deze man, Tom. Heb ik zijn dochter Susan en haar kindje Judith leren kennen. Heb ik de spinnen van zijn bed afgeveegd en heb ik zijn hand vastgehouden en de belofte gemaakt dat ik hem zou helpen dit te overleven.

We hebben gezorgd voor transport naar het ziekenhuis (€10,-). Tijdens het transport vertelde hij dat hij dacht niet meer levend thuis te komen. We hebben hem laten opnemen (€2,-).
Hij is 3 dagen in het ziekenhuis geweest (€3,-). Na die drie dagen was hij weer in staat om te lopen en hij is herstellende! Met €15,- is letterlijk een mensenleven gered.
Met het nodige voedsel om aan te sterken (5,- per gezin per week) kan hij weer een leven opbouwen.

De realiteit die wij nu onder ogen moeten zien: we hebben geen geld meer om zulke mensen te helpen. Wat moet ik als ‘Care & Compassion’ coördinator nu beginnen? Moet ik voortaan met lege tassen de patiënten bezoeken? Wie voedt al die patiënten als wij het niet doen? Wie betaald hun medicijnen en brengt ze naar het ziekenhuis?

Wat moet ik zeggen als ik naast een doodzieke patiënt zit: “het spijt me, ik heb geen andere optie dan je te laten sterven’.
Het gebrek aan geld is een kwestie van leven of dood geworden.

Hoeveel is een mensenleven waard?

Geeft u ze een toekomst,
... een overlevingskans
... geeft u hoop?

Om te helpen hoeft u niet met tassen vol eten door de sloppenwijken te sjouwen, daarvoor hoeft u niet de hele dag met een patiënt in een ziekenhuis te wachten, dat doen wij met alle liefde. Maar wij kunnen ze niet helpen zonder jullie hulp!

Voor meer informatie over ons werk; ‘Care & Compassion’ en Christ’s Hope, kunt u naar de website gaan: http://www.christshope.nl/
Meer informatie over onze werkzaamheden als vrijwilliger: http://www.beyourhand.com/

Hoeveel kunt u missen?
Hoeveel mensen hoeven niet te sterven omdat u ze helpt?
Hoeveel kinderen hebben te eten omdat u ze voedt?
Hoeveel is een mensenleven waard?

Beantwoord alstublieft deze noodkreet om hulp en stuur dit bericht naar iedereen die u kent!
Geven kan ook: Rekeningnummer 3265.53.991 (Christ's Hope Nederland te Wezep) o.v.v. Care & Compassion Kenya