03 november 2008

Bericht 57 | Gegijzeld door een slang?!


We zijn laat vandaag, onderweg naar de eetzaal voor de avondmaaltijd. Arie trekt de deur (van ons huisje) open en ik zie een beest naar beneden vallen. Aangezien wij heel veel gekko’s als mede huisgenootjes hebben, hebben we ze allemaal de naam Bob gegeven (overblijfseltje uit Kenia). Ik zie dus dat beest bovenop Arie vallen en kan alleen nog een puntje van een staart zien. Ik wil net zeggen: Arie, Bob is op je gevallen. Maar dan realiseer ik me dat dit geen ‘Bob’ is en wat ik uitschreeuw is: Arie, een slang!!!! Ondertussen valt de slang op de grond en duiken Arie en ik met een enorme sprong naar achteren. Het was een dunne, lange slang die bovenop onze deur had gelegen tot Arie deze deur met een zwaai open deed. Hij was ca 80 cm lang!


Na anderhalf jaar in het buitenland gewoond te hebben, hebben we een beetje ervaring met slangen. Toen wij onze eerste slang in Kenia zagen, was het een slang van hetzelfde formaat als deze. Ik heb toen nog teleurgesteld gedacht, mijn eerste slang is maar een kleintje! Tot ik de slang zag bewegen. Want dit type slang is zo extreem snel!! Het was een prachtig gezicht, die gifgroene slang die alleen met zijn staart in de boom hing en een exotische dans in de lucht uitvoerde. Maar vanaf toen wist ik, als deze slang ooit kwaad wil (vaak zijn deze juist giftig!) dan heb ik geen schijn van kans, want tegen zo’n snelheid kan niemand op.
In India heb ik ooit bijna op de ‘staart’ van een enorme grote, dikke slang gestaan. Hij lag in de schaduw en ik had haast dus ik stormde recht op hem af. Mijn voet (lekker kwetsbaar, met alleen een slippertje aan) belandde ca 5 cm naast de slang. Ik weet niet wie harder schrok, de slang of ik! De slang schoot gelijk de palmboomgaard in. Later hebben Arie en ik nog meer van die dikke, grote slangen gezien.


En nu vandaag dus weer een slang gezien. Dat wil zeggen: ik heb hem gezien, Arie heeft hem gevoeld! Juist dat het zo’n lange, dunne, snelle slang was, gaf ons de griezels. En helaas, de slang voelde zich onmiddellijk thuis. Of beter kan ik zeggen. Het leek er meer op dat hij ons gegijzeld had! Want hij maakte het zich er gemakkelijk voor de deur. Daar stonden we dan, twee helden op sokken. Met als enig wapen een bezem en een fototoestel (want ik wilde jullie toch even onze nieuwe huisgenoot laten zien). Uiteindelijk hebben we hem dan toch de deur uit weten te werken. We waren wel benieuwd of dit een giftige was, dus we riepen er een Indonesische jongen bij. Zijn reactie liet heel duidelijk merken dat we dankbaar mogen zijn dat de slang zijn tanden niet in Arie’s arm heeft gezet! Het was een giftige... En met een moed die alleen locale mensen hebben die met slangen zijn opgegroeid, pakt hij de achterkant van de bezem en rampt ‘em tegen de kop van de slang. Hij werd begeleid met een hoop: ooh’s en ahh’s en iehh’s van Arie en ik. Niet heel veel later kon de slang alleen nog maar versuft kronkelen. Trots sloeg onze redder zijn armen over elkaar, keek naar de slang en zei: ‘Finished’.