19 juli 2008

Bericht 47 | De dood heeft weer een slachtoffer opgeëist

Zelfs nu we bij ons derde project zitten blijven we ons verbonden voelen met de andere projecten. En zo hoorde wij vorige week dat een van Jisca’s jonge patientjes die zij in Kenia verzorgd heeft, is overleden.

Het was het jongetje waar ik (Jisca) over schreef in Bericht 08 (25 juli 2007). Ik denk dat hij net 13 geworden is. De eerste keer dat ik hem zag, zag hij er terneergeslagen uit en gaf hij haast geen respons. Zijn benen waren enorm opgezwollen door onderhuidse ontstekingen en hij had een enorm abces bij zijn enkel. Ik heb toen gezien dat door middel van een warmtekompres (een warme handdoek om zijn been waardoor de huid week werd en het pus eruit droop) en wekenlang wondzorg voldoende was om alle wonden te laten verdwijnen. De laatste keer dat ik Isaac zag kwam hij nog op me af rennen!

Toen ik het bericht van zijn dood hoorde werd ik heel stil. In India werden wij hier minder mee geconfronteerd. Het feit dat de meisjes in het weeshuis woonden, betekende dat ze gered waren van de dood. Maar door de dood van Isaac besefte ik me weer hoe dicht leven en dood zich bij elkaar kunnen bevinden in deze landen.